2017. április 17.

67. kritika - Az utolsó

Bonjour!
Igeeen, tudom, csúsztam és sajnálom, igyekszem valahogy összekapni magam!

Előszó
Hűha, azt se tudom, hol kezdjem.  Annyi minden kavarog a fejemben és mégis tök üresnek érzem a történettel kapcsolatban, és egyszerre imádom, illetve utálom, mikor egy történet ilyen hatással van. Mert ez az a pocsék állapot, amikor tudsz beszélni a sztoriról, és mégsem, így félsz, hogy a szokásosnál is rosszabb dolgokat írsz. Na jó, nem untatlak titeket, csak egyszerűen kellemes húsvéti ünnepeket kívánok! Az értékelés során vedd figyelembe, az utolsó rész, amit el tudtam olvasni, az a tizenegyedik volt!

Fejléc
Fejlécnek egy egyszerű kép van betéve, és 'semmi' gondom nem szokott lenni az ilyenekkel, de ezt nem teljesen értem. A képen egyedül a szív az, ami utalhat a történetre, a többit azonban nem tudom hova tenni. Ráadásul van benne egy csík, amiről nekem két egymás mellé rakott kép jut eszembe. Összességében nem rossz, ha nem egy profi csinálja a fejlécet, mert akkor is lehet a történethez hozzáillőt találni, de úgy érzem, ez nem igazán megy hozzá. A cím betűtípusa nem rossz, kicsit tükrözi azt a... hogy is mondjam, azt a nagyságot, ami a főszereplőnket övezi.
Értékelés: 5/1
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj8DsldNCsgKhleL0KlWcKrX1iEeV_L6vh-mWow0iM1LACAyuPNSjUPoeBKT2qdD-rnNu0UkwnN9wM7ZYmK5-Pc4w-Ws552Ruv96cPbF7vCgLCtvhKnDR3SbDUyluykEOjSBZQlQcHv_CY/s1600/fejl%25C3%25A9c.png

Design
A háttér nekem nem igazán tetszik. Hanna egy olyan nőnek tűnik, aki nem ringatja magát tévhitekben, tudja, hogy hol tart és hogy kell e változtatnia. A háttér viszont nekem inkább egy szórakozott, néha összeszedetlen karaktert ígér, bár lehet, hogy ez csak azért van, mert már ismerem a sztorit. Az oldalsáv első modulja a 'Dióhéjban...', ahol tetszik, hogy egy idézettel indul, mivel a fejezetetek elején is mindig van egy. A fülszöveg azonban nem teljesen tetszik. Az első fele engem megfogott, aztán a folytatás, az utolsó két bekezdés engem megzavart. Jó, nyilván így is rendben van, de mikor elkezdtem olvasni a tartalmat, teljesen másra számítottam a végére és a történet elolvasása után furcsa volt. Mert úgy érzem, többet ki lehetne hozni ebből a fülszövegből. Ezután jön a 'Tartalomjegyzék', ami az eddigi részeket takarja. Mivel nincs menü, ezért ez is egy jó megoldás, azonban ha a szereplőkről kerülne fel kép, esetleg lenne trailer, vagy bármi, akkor én mindenképp a menüt ajánlom. A 'Rendszeres olvasók', 'Iratkozódj fel! :D', a 'Zene', a 'Blogarchívum' és a 'Közreműködők' mind olyan modul, amiről nem igazán tudok beszélni. Viszont mindenképp ajánlom a csevegőt, sokszor megkönnyíti az ember dolgát. Nem csak cserét lehet kérni, de egy-egy értesítést is hamarabb megkap az ember. Tapasztalatból mondom, hogy az ember sokszor macerásnak gondolja, hogy jó, akkor írjunk kommentet, vagy épp e-amilt, ha nincs csevegő. Anno, még mikor évekkel ezelőtt próbálkoztam blogolással - az alatt a körülbelül két hónap alatt... -, én soha nem vettem a fáradtságot, hogy akkor írjak, és még 2015-ben is alig akartam. Szóval bizton állíthatom, hogy vannak, akik miatt megéri a csevegő. Esetleg még egy modulba az információkat is fel lehet tüntetni, de ez tényleg csak amolyan plusz és emberfüggő, hogy ki szereti és ki nem. A történetnél a gondolatjelek mindig kicsúsznak, és bár gépen látszanak, telefonon nem. Ha jól emlékszem, mikor wordből másoltam, akkor volt ilyen, és teljesen rendben van a szöveg, ha itt írom meg, és aztán mentem le a gépre.
Értékelés: 5/4,

Történet
Kezdjük az elején: a történet nagyon tetszik, és alig várom, mi fog kisülni belőle. Azonban az E/2 engem nagyon zavar, egyszerűen ha kezdtem igazán élvezni a sztorit, mindig jött egy újabb kifejezés vagy mondat, ami kizökkentett. Ráadásul, lehet, hogy csak én vagyok ilyen szerencsétlen, de olvasás közben ugyan felfogom a történetet, mégis csak utólag értem meg úgy igazán, amikor átgondolom, hogy igen, ez volt a múlt, az meg a jelen, aha, akkor ez így volt. Tetszik, hogy a múlt eseményeit is látjuk, mert így egyszerre, a jelennel összekapcsolva fedezzük fel Hanna életét. Persze az elején arra gondoltam, az első fejezet, esetleg a prológus lehetne a múlt, a többi meg a jelen, de rájöttem, hogy úgy meg sem lehetne oldani, így tökéletes. Ugyanakkor a '***'-os elválasztás néha bekavar, talán érdemesebb lenne kiírni, hogy most éppen a múltban vagy a jelenben vagyunk, sokkal átláthatóbb és azonnal lecsekkolhatja az olvasó, hogy ahha, most itt vagyunk. Mert enélkül mindig kell pár pillanat, mire leesik, hogy basszus, váltottunk. Oké, lehet, ez csak engem zavar, de szerintem úgy egyszerűbb. Már a tizenegyedik fejezetnél járunk, és tudom, hogy történtek már dolgok, hiszen nagyjából fel tudnám sorolni, mi volt a múltban, és mi a jelenben, de valahogy mégsem áll össze igazán a sztori. Úgy érzem, nem mindig jut el az olvasóhoz az összes információ, így csak pörög az agyad ezerrel és próbálod összetenni. A fejezetek előtti idézetek is tetszenek, szerintem még jobban összekötik a sztorit. Hű, nem is tudom, mit mondhatnék még. Ugyan hagytam időt magamnak, hogy felfogjam, úgy érzem, így sem teljes a fejemben. Helyesírás és fogalmazás terén szerintem teljesen rendben van, csak elvétve látni egy-egy hibát. Összességében szerintem jó a sztori és kíváncsi vagyok, mi lesz belőle!
Értékelés: 10/7

Miért pont ez? "Maybe I was stupid for telling you goodbye / And honestly / My life would suck without you / 'Cause we belong together now"


Interjú Illés Mesivel

Érdekes, hogy E/2-be írod a történetet. Mi az oka, hogy nem a megszokott szemszögből írsz?
"Nos, igazából ez úgy alakult, hogy megvolt a fejemben az első rész tartalmilag, és ahogy leírtam az első bekezdést, az automatikusan ebben a módozatban jött. Az első verziókban ezután a bekezdés után váltottam e/1-re ahol Hanna maga szólalt meg. Viszont annyira jól esett így írni, E/2-ben, hogy inkább átírtam gyorsan ott az elején ilyenre mindent. Valószínűleg azért is esik ennyire jól, mert sokat is beszélek így. Pl. hogy ha mesélek valamit és szemléltetni akarom, hogy milyen érzés volt azt átélni. Plusz menet közben kialakult bennem egy olyan gondolat is, hogy ez által bárki lehet Hanna. Ha épp te olvasod, akkor te vagy Hanna, de ha holnap Juci néni, akkor meg éppen ő. És talán éppen ez a lényeg."

Miért ugrálsz a múlt és a jelen között?
"Mert Hanna múltjában és a blogon futó jelenében rengeteg szál átszövi egymást. Hogy hol, mikor, mi és hogyan csúszott félre az életében. (Bár sokan nem neveznék akkora félre csúszásnak, ha valakiből jogász lesz, illetve jól megy a sora anyagi értelemben, a teljességtől mégis messze áll.) Az ő élete csonka. És ettől Hanna defektes. És minden defektesség és csonkaság kezdődik és keletkezik valahol."

Mióta írsz? Van más blogod? Ha igen, mi a címük?
"Körülbelül ötödikes korom óta írok. De egyáltalán nem érzem magam gyakorlottnak, hiszen akkoriban még csak az irodalom tanárnőm által adott házi fogalmazásokat/meséket írogattam. És jelenleg nincs másik blogom, csak "Az Utolsó", mivel egyetemista vagyok, és osztatlan tanárszakon nem könnyű az élet, így sokszor nincs időm erre az egy blogomra sem, nem hogy ha lenne még egy. :/"

Köszönöm a válaszokat,
xo Peetagey Smile

4 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Szia:D
      Hű, már féltem, hogy valaki ezer éve írt, én meg nem vettem észre:D Ha a sztorira kattintasz, a blogra ugrik, de másolom. :)
      https://ihavegotthisfeelingonthesummerdays.blogspot.hu/

      Törlés